Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer om personvern for detaljer.

Derfor stryker man på teoriprøven

I fjor var det 141 040 gjennomførte teoriprøver. Veldig mange strøk og måtte ta teoriprøven flere ganger. Beståttprosenten er faktisk bare 58 %. Her er oversikten over feilene du må unngå.

En vei med ulike trafikkskilt og vegoppmerking

Teoriprøven er en kjip greie: Det er en døråpner for en ny verden og en ny frihet, samtidig er det kjempekjedelig å stryke. Faktisk er stryk mye vanligere enn du tror - veldig ofte hører vi trafikklærere om elever som har strøket både 4 og 5 ganger, men i vennekretsen tror de at du besto på første forsøk. Det er nemlig ikke alt som er like gøy å skryte av.

[BAR|R]

La oss gå igjennom de tingene du må ha kontroll på for å ikke stryke på teoriprøven.

Dette er de vanligste årsakene

1. Man kan ikke stoffet godt nok

For å bestå må du ha kunnskap. Jadda, vi vet at mange mener de stryker fordi de blir lurt av spørsmålene, og det kommer vi tilbake til. Men ikke bruk det som en unnskyldning for å ikke ha fagkunnskap.

Kunnskapen får du på følgende måte:

  1. Få oversikt over det du skal kunne. Ta gjerne utgangspunkt i listen vår her.
  2. Jobb strukturert. Du lurer bare deg selv om du går for raskt frem.
  3. Test deg selv for å sjekke om du er klar. Det gjør du med [S|7|testene våre].

2. Man forstår spørsmålet feil

Det er veldig lett å si at spørsmålene forsøker å lure deg. Særlig dem som ikke har tatt teoriprøven mener at spørsmålene er urettferdige. Men også dem som har tatt teoriprøven kan synes at spørsmålene er urimelige. Til og med trafikklærere tenker av og til det. Men det hjelper ikke å bli irritert på spørsmålet, det får man ikke gjort noe med. Hva man velger å svare derimot, det er mulig å velge selv. Husk: Det er stor forskjell på om du ta på refleksvest, bør ta på refleksvest eller kan ta på refleksvest dersom du har fått motorstopp. 

[BAR|R]

3. Man husker ikke hvordan man regner ut vekter i vognkortet

Det er så lett å hoppe rett til forklaringene, i stedet for å kverne hue. Husk at når du sitter og jobber med pensum, så er ikke målet å komme frem til løsningen raskest mulig. Målet er å få hodet til å kverne. Når du plutselig sitter på svaret så har læringsprosessen stoppet! Jo lenger du kverner på spørsmålet når du øver, jo bedre lærer hodet.

[POLL]

Det samme gjelder spørsmål om fart-strekning-tid. Sånt må du ha kontroll på. Øvelse gjør mester. Det er øvelsen som gjør deg til mester. Altså prosessen som leder til svaret. Ikke at du har funnet svaret.

4. Man har fått akutt vikeplikt-amnesi

Vikeplikt, syklister, sporvogn, fortauskanter, skilting, veimerking ... det er så enormt mye som er styrende for vikeplikten. Og hva betyr egentlig vikeplikt igjen? Svar: Å ikke hindre eller forstyrre. 

[BAR|R]

Så da er spørsmålet, hvordan skal man greie å beholde konsentrasjonen underveis. For vikeplikt er ikke vanskelig - bare veldig omfattende.